مجله دستاوا

همکاری در صنایع دستی

همکاری در صنایع دستی

همکاری

تجربه ثابت کرده است که در هر کاری، همکاری نتیجه بهتری نسبت به کار فردی دارد. همکاری یعنی: چند برابر کردن نیرو، فکر، خلاقیت و مهارت به تعداد نفرات.

هرچقدر این کار گروهی منسجم‌تر باشد نتیجه بهتری حاصل می‌شود. زمانی این کار گروهی می‌تواند شکل بگیرد که موفقیت برای همه اعضا گروه مهم باشد.

بزرگ‌ترین موفقیت‌ها در دنیا از همین همکاری‌های گروهی به وجود آمده‌اند.

همکاری در صنایع دستی

صنایع دستی پیش از صنعت و ماشین

بیشتر صنایع‌دستی و محصولات آن‌ها روزگاری برای رفع نیازهای بشر به وجود آمده‌اند.

این ساخته‌های دست انسان کم‌کم بنا به نیاز زمان و جغرافیا تغییر کرده و متحول شده‌اند.

در قدیم، جوامع کوچک‌تر بود و همه‌ی نیازهای بشر از طریق دست و صنایع‌دستی برطرف می‌شد.

تولیدکننده‌ها در این زمان که بازارها محدود بود، به‌عنوان رقیب یکدیگر به‌حساب می‌آمدند.هر تولیدکننده‌ای می‌بایست مشتری خودش را در همان جامعه کوچک پیدا می‌کرد.

ورود ماشین به دنیای تولید

بعد از انقلاب صنعتی در اروپا و گسترش جمعیت، نیاز محصولات و درنتیجه تولید آن‌ها افزایش یافت. این افزایش نیاز و اختراع ماشین‌آلات، تولید را از دست تولیدکننده‌های سنتی گرفت و به ماشین و صنعت سپرد.

انقلاب صنعتی

ماشین‌آلات با سرعت بیشتر توانستند، حجم تولید محصولات را بالا ببرند و پاسخگوی نیازهای جامعه روز خود باشند.

سرعت بالا و سری‌سازی محصولات باعث شد خیلی از جزئیات و ظریف‌کاری‌های محصولات حذف شود و محصولاتی ساده و با زیبایی کمتری نسبت به قبل تولید شود.

تولیدکننده‌های صنایع‌دستی اما با تکیه‌بر ظرافت‌ها و زیبایی‌های بصری که داشتند، سعی کردند در این رقابت نابرابر از گردونه خارج نشوند و همچنان به تولید خود ادامه دهند.

معمولاً تولید با دست ریزه‌کاری‌ها و ظرافت‌هایی را به همراه داشت. این دقت تولید و ظرافت‌ها باعث می‌شد، صنایع‌دستی جلوه بصری و زیبایی‌شناختی بیشتری نسبت به محصولات ماشینی داشته باشند.

ورود ماشین به ایران

ایران هم بعد از مشروطه و خصوصاً بعد از جنگ‌های جهانی و ورود صنایع و ماشین‌آلات با این ماجرا مواجه شد.

تفاقات زیادی رخ داد که باعث شد کمکم مردم محصولات ماشینی را به محصولات صنایع‌دستی ترجیح دهند.

صنایع‌دستی در این شرایط روزبه‌روز نقش و حضورشان در زندگی مردم کمرنگ‌تر شد. این فراموشی و کم‌توجهی باعث فراموشی و رو به نابودی رفتن خیلی از هنرها شد.

صنایع دستی در رقابت با ماشین

اگر روزگاری تولیدکننده‌های صنایع‌دستی رو می‌شد به‌عنوان رقیب هم در نظر گرفت، امروزه در مواجهه با رقیب سرسختی به اسم ماشین در یک جبهه قرار می‌گیرند.

ماشین سرعت بالا و نیروی کار کمتر و در نتیجه قیمت تمام شده پایین‌تری نسبت به دست دارد.

با این شرایط، در رقابت نابرابر بین دست و ماشین، ترازوی بازار تولید به سمت ماشین متمایل است.

در این رقابت اگر تولیدکننده‌های صنایع‌دستی هم بخواهند در کنار رقابت با ماشین، تک‌تک با یکدیگر هم به رقابت بپردازند، طرف تولیدات دستی کاملاً ضعیف و ناکارآمد خواهند شد.

در یک رقابت نابرابر تنها چیزی که به طرف ضعیف‌تر قدرت می‌دهد همکاری و کار گروهی است. این همکاری باعث می‌شود که با تعداد بیشتری در مقابل این رقیب قدرتمند ظاهر شده و بازار خود را پیداکنند.

کار گروهی الزاماً به این معنا نیست که آن‌ها باهم و در یک کارگاه کار کنند؛ بلکه، به این معناست که هنرمندها و تولیدکننده‌ها به یکدیگر به چشم رقیب نگاه نکنند و همدیگر را همکار و یاور هم بدانند.

همکاری در صنایع دستی با این شرایط:
  1. هنرمندها همدیگر را دوست و همکار خود بدانند.
  2. هنرمندها تجربیات خود را به هم به اشتراک گذاشته و سعی در پیشرفت همه داشته باشند.
  3. تمامی جامعه تولیدکنندگان صنایع‌دستی به‌منزله یک پیکره هستند.
  4. سعی در پیشرفت و گسترش کلی بازار صنایع‌دستی باشند.
  5. در سایه همکاری، هنرمندهای شاخه‌های مختلف سعی کنند با هم ایده‌های تلفیقی نو پدید بیاوردند.
نتیجه همکاری در صنایع دستی

اگر همکاری و همدلی بین تولیدکننده‌ها بیشتر شود، صنایع‌دستی و درنتیجه همه‌ی اعضا آن‌هم پیشرفت خواهند کرد.

این پیشرفت و رونق باعث روی آوردن سرمایه‌گذاری و اقبال بیشتری به صنایع‌دستی می‌شود.

با گسترش و رونق بازار صنایع‌دستی، مردم هم دوباره به این گنجینه ارزشمند فرهنگی خود توجه نشان می‌دهند.

انواع همکاری که هنرمندها میتوانند با هم داشته باشند:
  • برگزاری کارگاه‌های مشترک و تربیت هنرآموزهای مستعد
  • بررسی جمعی موانع موجود در سر راه صنایع‌دستی و به اشتراک‌گذاری تجربیات.
  • یافتن راه حل مشکلات در سر راه صنایع دستی و به اشتراک گذاری این راه حلها
  • همفکری و همکاری برای نوآوری و خلاقیت
  • شناخت نیازهای روز مردم و تولید محصولات در همان جهت

دستاوا یار همه هنرها

دستاوا سعی کرده است که بتواند یار سوم صنایع دستی باشد.

این یاوری را به‌صورت ایجاد بستری مناسب برای تعامل و همکاری تولیدکننده‌ها و هنرمندها انجام می‌دهد.

دستاوا سعی می‌کند، با همکاری هنرمندها مشکلات پیش روی صنایع‌دستی را شناسایی کند و راه‌حل مناسبی برای آن‌ها بیاید.

3 دیدگاه در “همکاری در صنایع دستی

  1. محمد گفت:

    همکاری اصل اول در موفقیه ، هممون نیاز داریم تا با همکاری و اعتماد به هم صنعت صنایع‌دستی رو رونق بدیم

  2. رضا سجادیان‌فر گفت:

    این یک نیاز واسه همه هنرمندان
    من قطعا خودم استقبال میکنم🌹🌹🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *