مجله دستاوا

صنایع دستی فرصتی برای سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری بر صنایع دستی

اگر بخواهید با فرهنگ مردمان هر دیاری همراه شوید و یا اینکه به ترتیبی از زیبایی ماندن در حال و هوای زندگی بومی یک سرزمین لذت ببرید، توجه به صنایع دستی یکی از بهترین ایده‌ها است. خیلی قبل‌تر از ظهور دنیای ماشینی شده امروزی که سعی دارد همه چیزی را از مسیر تولید ماشینی عرضه کند، مردمان هر دیاری با توجه به سلایق، خواسته‌‌ها و شاید منابعی که داشته‌‌اند و البته با تکیه بر هنر دستانشان نیازهای زندگی خود را تأمین می‌کردند. نیازهایی که حالا در گذر زمان با تعریف صنایع دستی رنگ و بوی جهانی‌تری پیداکرده است.

 

دنیای مدرنیته، دنیایی آمیخته با سرمایه‌گذاری‌ها با هدف کسب هر چه بیشتر درآمد است. شاید حضور بازار صنایع دستی با آن رنگ و بوی سنتی‌ای که دارد، چندان در مذاق چرخ منفعت‌طلب دنیای جدید خوشایند نباشد. خیلی‌ها هنوز هم تمام مظاهر آمده از هنر دستان مردمان بومی در هر دیاری را با همان ریشه‌های فرهنگی و تاریخی گره می‌زنند و اصولاً چندان نگرش اقتصادی بر این جریان تولید صنایع دستی ندارند.

 

لکن هرگز نباید فراموش کنیم که آدم‌ها همان انسان‌های خوش‌ذوق قدیمی هستند که حالا اندکی در چرخ سریع دنیای مدرن گرفتارشده‌اند. این آدم‌ها همچنان از تماشای هنر دستان صنعتگران سخت‌کوش لذت می‌برند. هنوز هم خیلی‌ها برای بهره‌مندی از صنایع دستی شور و هیجانی وصف‌ناپذیری دارند. علاقه به خرید صنایع‌دستی در این عده موج می‌زند. به شرط آنکه بازار صنایع دستی از قبل آن‌ها را پیدا کرده باشد. در اینجای ماجرا است که هوش برتر اقتصادی برخی افراد آگاه مسیر فروش صنایع‌دستی را متحول خواهد کرد. زمانی که در بطن این دنیای آمده از تاریخ می‌خواهند رنگ و بوی سرمایه‌گذاری‌‌های سودآوری را تجربه کرده باشند.

 

با این رویکرد دیگر نمی‌توانیم سلیقه دنیای مدرن را در تقابل با هنر گذشتگان خود بدانیم. بلکه برعکس، گویا در این دنیای ماشینی شده فضا‌های بزرگ توسعه و سرمایه‌گذاری برای هر چه بزرگ‌تر کردن صنایع دستی پیدا شده است. البته باید در تحقق این امر هوشمندانه رفتار کنیم. چرا که هرگز نمی‌شود تولید اندک یک محصول آمده از زحمت دستانی صنعتگر را در مقابل تولید انبوه ماشین‌های امروزی قرار داد. پس باید مسیر عرضه تا فروش صنایع‌دستی مسیری متفاوت و منحصربه‌فرد باشد. رسیدن به بازار‌هایی که هرگز یک کالای ماشینی نمی‌‌تواند در آنجا عرض‌اندام داشته باشد.

 

صنایع دستی فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری است. به شرط آنکه بتوانیم بازارهای انحصاری آن را پیدا کرده باشیم و هر چه علمی‌‌تر در این بازار‎ها قدرت مانور خود را تحمیل کرده باشیم؛ اما این بازارها کدم‌اند؟ آیا می‌توان محصولات آمده از صنایع‌دستی را در هر کوی و برزنی و یا هر بازاری و شاید ویترین هر مغازه‌ای عرضه کرد؟ چه کسانی خریداران این محصولات هستند؟ و یا اینکه سرمایه‌گذاری در بازار صنایع دستی متوجه چه فرصت‌ها و شاید تهدیدهایی است؟

 

 

 

 

توسعه صنایع دستی در تکاپوی بازارهای هدف

 

سرمایه‌گذاری نیاز به درآمدزایی دارد. با این تعریف ساده زمانی می‌توانیم در عرصه‌های گوناگون از صنایع دستی سرمایه‌گذاری مستمر نماییم که بتوانیم از آن کسب درآمد داشته باشیم. در غیر این صورت تنها زمانی کوتاه کافی است تا سرمایه‌گذار با تمام علاقه و همتی که دارد دست از این بازار برداشته، اهداف دیگری را برای منابع مالی خود در نظر بگیرد؛ اما چگونه می‌توانیم سرمایه‌گذارها را ترغیب به آمدن و ماندن در این عرصه هنری آمیخته با جنبه‌های صنعتی نماییم؟ آیا سرمایه‌گذاری در صنایع‌دستی توجیه اقتصادی نیز دارد؟

 

یک راه ساده تحلیل بازارهای هدف است. به‌هرحال هر محصولی که به هر ترتیبی تولید می‌شود، احتمالاً بازاری پررونق انتظار حضور پررنگ او را خواهد کشید. در این صورت وقتی چنین بازاری شناسایی نشود، هم دست تولیدکننده صنایع دستی به کار نمی‌رود و هم خریدار لاجرم نیاز خود را در محصولات دنیای ماشینی شده جستجو خواهد کرد؛ اما آیا در توسعه و تعالی صنایع‌دستی توانسته‌ایم مسیر درستی برای بازارهای هدف آن پیدا کرده باشیم؟ بهتر است بگوییم که بازارها، حلقه گمشده‌ای در زنجیر تولید تا عرضه صنایع‌دستی هستند.

 

 

ماجرا خیلی ساده است. تا وقتی‌که خود تولیدکننده صنایع دستی در تکاپوی بازار فروش محصولات خود دست‌وپا می‌زند، قطعاً نمی‌تواند فضای درآمدزایی مطلوبی را داشته باشد. به‌هرحال تمام توانمندی صنعتگر در عرضه صنایع‌دستی محدود به فضای اطراف منطقه زندگی او خواهد شد. واقعاً نمی‌توان مسیر عرضه صنایع‌دستی در بازارهای هدف را تماماً در زمین تولیدکننده این محصولات نگه داشت و انتظار تعالی آن را کشید. تولیدکننده صنایع‌دستی باید در کارگاه خودش باشد و تمام‌وقت با تمرکز در عرضه هر چه خلاقانه‌تر و البته باکیفیت‌تر هنر دستان خود بکوشد.

 

اما دراین‌بین نباید مسیر عرضه محصولات صنایع دستی را اسیر دلال‌بازی‌ها کرده باشیم. به‌هرحال اینکه یک دلال با شناسایی کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی با حاضر شدن در آن محل و خرید صنایع دستی باقیمت‌هایی که گاهی بسیار کمتر از ارزش واقعی کالا است، تمام منفعت مالی هنر دستان استادکار را بردارد، یقیناً زمینه‌ساز تداوم کار استادکار نخواهد شد. با درک این موانع در بستر توسعه هر چه کامل‌تر صنایع‌دستی، چه راه‌حل‌هایی را می‌توان در نظر گرفت؟

 

 

سرمایه‌گذاری، اندیشه برد-برد در صنایع‌دستی

 

 

دلال‌بازی آفت حیات صنایع دستی است. لکن کاملاً می‌دانیم که نمی‌توانیم از خود تولیدکننده در مقام بازاریاب محصولات کارگاهش استفاده کنیم. برای حل این معما باید ایده‌های منطقی داشته باشیم.

 

 

قطعاً درآمدزایی در هر صنعتی مدیون تولید هر چه پویاتر در آن صنعت است. به شرط آنکه به نوعی توانسته باشیم، متولی صنعتگر را در جریان منافع مالی بازار محصولی که تولید می‌کند، گذاشته باشیم. با این رویکرد سرمایه‌گذاری در صنایع دستی ماجرایی برد-برد می‌شود. وقتی‌که یک سرمایه‌گذار به نوعی در چرخه تولید صنایع دستی وارد شده و با دغدغه تولیدکننده همراه می‌شود، به خوبی می‌داند که بازگشت سرمایه‌گذاری در صنایع دستی تا کسب سود مورد انتظار در حمایت هر چه بیشتر از صنعتگر می‌باشد. در آن‌سوی ماجرا نیز استادکار با پشتوانه‌ای از یک سرمایه‌گذاری در صنایع دستی که حالا با تمام جنبه‌های آشکار و پنهان‌کار او همراه شده است، بهتر و با خیالی آسوده‌تر می‌تواند محصول خلاقانه و باکیفیت خود را تولید کند.

 

 

سرمایه‌گذاری در صنایع دستی به‌طوری‌که کاملاً درگیر تمام مراحل تولید تا عرضه آن باشد، ضامن بقا و تعالی و البته هر چه پویاتر شدن آن است. دراین‌بین سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند با تضمین حضور همیشگی محصولی که می‌خواهند، دست‌به‌کار شده، با پایش فضاهایی بسیار بزرگ‌تر از شهر و دیار مبدأ صنایع دستی، بازارهای هدف خود را شناسایی کنند.

 

آیا سرمایه‌گذاری در صنایع دستی سودآور است؟

 

فرض کنید شما در مقام یک سرمایه‌گذار هستید و قصد تولید یک ظرف فلزی را دارید. اگر نگاه شما سرمایه‌گذاری در تولید ماشینی باشد، مجبور هستید تا با راه‌اندازی یک کارخانه تمام‌عیار همراه با استخدام چند صد کارگر و کارمند، هدف خود را تأمین نمایید. چنین مسیری نیازمند سرمایه بالا و البته گذراندن انواع موانع در تولید می‌باشد.

 

 

1 دیدگاه در “صنایع دستی فرصتی برای سرمایه‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *